Hedehuset STU
På Harlekin stu & Beskæftigele tilbyder vi en særligt tilrettelagt uddannelse (stu) til unge, der ikke har mulighed for at tage en ungdomsuddannelse i det almene uddannelsessystem. Stu er en 3-årig uddannelse, hvor det er muligt at tage hele uddannelsen hos os, men det er også muligt at tage dele af uddannelsen, hvis der skulle være behov for det.
Vi udbyder på vores stu linjerne KREA, TRÆ og PAKKERI, hvor der er mulighed for at afgrænse sig til én linje eller at prøve flere forskellige.
Målgruppen for stu er elever, der har brug for et helhedsorienteret forløb, som foregår i trygge, overskuelige og forudsigelige rammer. Alle vores forløb bliver individuelt tilrettelagt, så der er fokus på at
opkvalificere den enkelte elevs faglige, personlige og sociale kompetencer. Vi ønsker, at et stu-forløb hos os skal give eleven de bedst mulige rammer for at udvikle sig og kunne fungere så selvstændigt som muligt i sit private og professionelle liv.
I en stu ved Harlekin stu & Beskæftigelse arbejder vi sammen med eleven omkring personlige, sociale, faglige og praktiske målsætninger i uddannelsen. Vi tilrettelægger i høj grad vores uddannelse mod arbejdsmarkedet, men vi har altså også et fundamentalt fokus på elevens livsmestring og trivsel, som naturligvis er nødvendig for et velfungerende arbejds- og voksenliv.
Et fuldt stu-forløb ved Harlekin stu & Beskæftigelse er opbygget af fire ”byggeklodser”:
De 4 byggeklodser
1. Afklaring
Indledningsvist foretages der en afklaring af elevens udgangspunkt og udviklingspotentialer, hvorudfra der, med udgangspunkt i princippet om nærmeste udviklingszone, opstilles mål for eleven. Denne afklaring vil løbende blive genbesøgt, hvor de opnåede mål bliver erstattet af nye. De første 12 uger af en startet stu er et afklaringsforløb, hvor eleven og Harlekin gensidigt er i en lærings- og relationsdannende proces. Hermed kan vi udnytte den unges fulde udviklingspotentiale og sikre en kontinuerlig udvikling.
2. Værkstedsundervisning
Vi arbejder ud fra en situeret lærings-tilgang, hvor kendskab og kundskab opnås gennem praktisk undervisning og vejledning i konkrete situationer og arbejdsopgaver på værkstederne. Alle elever vil være tilknyttet en fast kontaktpædagog samt én eller flere arbejdsgrupper. Ved at indgå i en fast socialgruppe, hvor eleven har en fast kontaktpædogog, som kender deres behov og udfordringer, giver dette en struktur, som skal give eleven stabilitet, forudsigelighed og tryghed til at kunne koncentrere sig om at nå sine mål. Det er vores erfaring, at denne struktur fordrer den største udvikling hos vores stu-elever.
3. Praktik
Vores elever vil blive tilbudt en række praktikforløb – enten internt i Fonden Hedehuset eller eksternt hos vores samarbejdspartnere i erhvervslivet. Praktikken er fleksibel og individuelt tilpasset, så forløbet passer til elevens behov, forudsætninger og interesser. Det er både muligt at have en praktikperiode, hvor man er afsted uden for værkstedet og at have praktikken sideløbende med værkstedsundervisningen, hvor eleven vil være i praktik et antal dage eller timer om uge. Formålet med praktikken er at afprøve forskellige arbejdsområder og arbejdsevne, så eleven er mest muligt afklaret til arbejdsmarkedet efter afslutning af uddannelsen.
4. Skoleundervisning
Alle vores elever vil sideløbende blive tilbudt at modtage relevant boglig undervisning på folkeskoleniveau. Vi tilbyder fast seksual- og ADL-undervisning for stu-eleverne, og som alt andet i vores stu er undervisningen individuelt tilrettelagt, så eleverne oplever et trygt og positivt læringsmiljø, hvor undervisningen matcher elevens boglige forudsætninger og interesseområder. Vores undervisning foregår i